Welkom in Vlissingen? Dat kan beter!

Vlissingen ‘de reis waard’

De VVD pleit voor betere stadspromotie. In overleg met de Vlissingse ondernemersvereniging en het MuZEEum wil de partij zich sterk maken om Vlissingen als historisch maritieme stad op de kaart zetten. Dat is goed voor de stad, de ondernemers en de toeristen.

Veel toeristen die Vlissingen bezoeken, zijn zich onvoldoende bewust van de historische en strategische betekenis van de stad door de eeuwen heen. Te veel bezoekers maken min of meer toevallig kennis met de prachtige Boulevard, het MuZEEum, de Kazematten en de vele evenementen. Dat kan veel beter! Initiatieven stranden vanwege de artikel 12-status. De VVD wil dat omdraaien: een betere promotie leidt tot meer inkomsten, verdient zich terug en hoeft ook niet veel te kosten. Er moet een duidelijke visie komen met een plan. Het huidige beleid breekt alleen maar af: het VVV-kantoor dreigt te verdwijnen, het politiebureau aan de Breestraat gaat dicht, het Muzeeum – leukste uitje van Nederland – verkeert in onzekerheid over zijn voortbestaan.

Een greep uit de vele ideeën. Wie de stad nadert moet het gevoel krijgen welkom te zijn in een bijzondere stad. Aankondigingsborden met wisselende actuele boodschappen over belevenissen en evenementen en een duidelijke route voor vlakbij en betaalbaar parkeren. Een VVV-informatiepunt in het Muzeeum en als start voor een historische wandelroute met informatiebordjes onderweg. Een voordeelregeling voor wie onderweg winkels en horeca bezoekt, herkenbaar aan speciale vlaggen. De binnenstad kan aantrekkelijker worden gemaakt en sommige gevels van gebouwen worden verfraaid met bijvoorbeeld scheepszeilen.

Het zijn ideeën die op korte termijn zijn te realiseren. Voor de langere termijn moet er een citymarketingbeleid komen met onder andere aandacht voor leegstandsbestrijding, meer beleving, minder lasten voor ondernemers, veiligheid en een ‘witte fietsenplan’.

Maar de promotie moet ook landelijk worden aangepakt. Vlissingen is ‘de reis waard’ voor een korter of langer verblijf, als historische bezienswaardigheid, als badplaats en een boulevard met bijzondere uitzichten, zoals we dat in reisgidsen gewend zijn.